Безпека дитини в інформаційному просторі

Де ховається небезпека

Діти не здатні реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації. А небезпека може причаїтися будь-де, зокрема в мультфільмах, періодичних виданнях, дитячих онлайн-іграх тощо. Дошкільники охоче користуються різними гаджетами й інтернетом. Часто вони самостійно обирають, що дивитись і в які ігри грати. На жалі, серед дитячого контенту є не лише прийнятні мультсеріали, а й відео з ненормативною лексикою, іграшками-монстрами, які видаються дошкільнику реальними, та й просто неадекватними персонажами, на які рано чи пізно потрапляє кожна дитина з випадкових посилань.

Також серед дошкільників популярні ігри, де головне завдання — руйнувати й убивати ворогів. Та й самого гравця «вбивають» кілька разів на день. Такі ігри призводять до надмірної агресивності. Звісно, вони не призначені для дошкільників, але через велику популярність про них дізнаються й малюки. А відтак їм хочеться спробувати, у що грають старші.

 Які ризики

 Найбільше ризиків чекає на дітей в інтернеті. Адже вони можуть не лише наштовхнутися па невідповідну віку інформацію, а ще й викласти в мережу забагато особистого. Неякісні інформаційні ресурси загрожують дитині тим, що вона може: Ø ознайомитися з порнографічними матеріалами, ненормативною лексикою, інформацією суїцидального характеру, расистського, ненависницького чи сектантського змісту; Ø отримати недостовірну чи неправдиву інформацію; стати залежною від ігор, комп’ютера, інтернету; Ø спілкуватися з небезпечними людьми – збоченцями, шахраями, гриферами тощо.

Коли дитина постійно перебуває в небезпечному інформаційному просторі, у неї виникають проблеми із соціалізацією та в родинних взаєминах. Наприклад, вона починає виявляти неповагу до членів сім’ї та педагогів, тому що наслідує негативні образи з відео чи ігор.

Також у дитини можуть виникнути страхи, підвищена тривожність, емоційна нестабільність тощо

Як убезпечити дитину

 Навчайте дитину комп’ютерної грамотності та правил безпеки в мережі. Головне – не бездумно забороняти, а допомагати зрозуміти. Зокрема, пояснюйте, чому повні відео чи ігри не варто споживати, а також чому не можна повідомляти особисту інформацію. Будьте другом і порадником, щоб дитина не соромилася й не приховувала від вас свої проблеми в опануванні інтернату. Вивчайте самі всі інформаційні продукти, перед тим як запропонувати їх дитині. Перш за все зважайте на маркування щодо вікової категорії. Відтак орієнтуйтеся на свої відчуття: наскільки дитина психологічно готова до тієї чи тієї інформації. Після того як вона подивиться чи прочитає, обговоріть її враження. Так ви ліпше розумітимете індивідуальні особливості дитини в тому, як вона сприймає інформацію.

Користуйтеся програмами батьківського контролю.

Вони допомагають налаштувати інформаційні фільтри й обмежити доступ до певної інформації на сайтах або в застосунках. Також використовуйте засоби блокування небажаного контенту й рекламних вікон, що спливають. Організуйте для дитини збалансовану «цифрову дієту».

Заохочуйте дитину проводити час в інтернеті з користю, займаючись різними видами діяльності, зокрема навчанням, творчістю та спілкуванням. Відстежуйте статистику часу, який дитина витрачає на різні програми та послуги, за допомогою вбудованих інструментів.

Не демонізуйте інтернет.

Зазвичай дитячі сайти безпечні й надають неабиякі можливості для творчої соціалізації та навчання. А якісні ігри завжди попереджають про вікові обмеження, дають змогу подати скаргу на неприйнятну поведінку інших гравців і надають підтримку. Однак залишайтеся залученими й пильними. Діти виявляють підвищену цікавість до всього нового, яскравого, незвичайного. Яскраві дитячі журнали, мультфільми та комп’ютерні ігри завжди привертають їхню увагу. Проте такі психологічні особливості, як недостатня розвиненість саморегулятивних механізмів, слабкий вольовий та емоційний контроль, імпульсивність поведінки, роблять дітей вразливими до інформаційних і програмно-технічних загроз. Тому зверніть особливу увагу на інформаційну безпеку дітей. Здатність упоратися з неприємностями та зробити висновки – найважливіший елемент формування стійкості до впливу цифрового середовища. Коли дитині в інформаційному просторі шкодять, саме батьки мають допомогти знайти способи впоратися з цією ситуацією та навчитися безпечно використовувати різні інформаційні джерела.